Åsa Rudström intervjuad i Qimtek

16 February, 2016 - 16:52

Jättelik potential i digitala underhållssystem

"Inhämtning av stora mängder data och sensorer som talar om exakt status används för att kunna planera underhållet bättre och bara underhålla när det behövs. På så sätt sparas pengar, arbete och miljö.
Många underhållsplaner idag är av typen ”dörrarna på det här tåget måste underhållas var 14 000:e kilometer”. Ineffektivt, enligt Åsa Rudström:
- Alla fattar ju att dörrarnas slitage beror på hur ofta de öppnas. På pendeltåg öppnas de väldigt ofta, på fjärrtåg mer sällan. Dessutom vet man t ex att dörrarna i tågets ändar används mer än de i mitten.
Idealet är ett tillståndsbaserat underhåll, där det mesta sker automatiskt.
- Men vi måste även jobba mer med attityder, t ex uppfattningen att underhåll är bara en kostnad, med organisation, affärsmodeller och på datasidan."

Läs hela artkeln i Qimtek.