Elektroniktidningen: Industrin lånar från datorspelsvärlden

28 April, 2016 - 11:21

En grävmaskinssimulator byggd på spelprogramvara och standardhårdvara är ett av många exempel på hur spelvärlden kan ut låna teknik och tänkande till industrin. Stig Larsson på Sics i Västerås berättade på SEE-mässans andra dag om gameification-projekten Incode och Gameproc.

En gång i tiden var det militär och flyg som var teknikdrivande. Idag är det i hög utsträckning spelindustrin.

Det berättade Stig Larsson som är projektledare för Sics-projektet Incode, som dammsuger spelvärlden på teknik och tänkande, och testar idéerna i pilotprojekt.

En av förhoppningarna inom det område som kallas gameification är att kunna skapa en mer stimulerande arbetsmiljö till nästa generation drifts- och underhållspersonal, som är uppfödd på spelteknik och beroende av dess kickar. Men medan interaktionsfrekvensen i ett spel kan ligga på mellan 200 och 300 åtgärder per minut, kommer man på ett kontrollrum möjligen upp i fem, när det kris.

Läs hela artikeln här!