Debatt.passagen.se: Tjejer som bygger grejer (6).

9 November, 2009 - 10:14

Hennes bygge – datspel och klättervägg ihop. Katarina Delsing har tillsammans med sin grupp på Interactive Institute i Piteå byggt Digiwall, en interaktiv klätterväg. Vad är speciellt med er klättervägg? –Digiwall är egentligen en hybrid mellan ett dataspel och en klättervägg. Klättergreppen är speciella. De har sensorer och LED-lampor inbyggda i sig. Alla greppen kommunicerar med en dator, på det sättet får man en interaktion. Vad är tanken bakom projektet? – Vi vill att folk har kul. På det här viset skapar vi nya upplevelser. Poängen med interaktion är att saker och ting blir levande. Genom att använda hela kroppen blir det ännu bättre. Hur byggde ni Digiwall? – Klätterväggspanelen och de transparenta greppen har ett företag i Skellefteå tagit fram. Elektroniken gjorde vi i samarbete med ett företag i Kalix. Mjukvaran och ljuddesignen har mina kollegor hjälpt till med. Vad blir ert nästa projekt? – Vi arbetar med ett ljudbaserat spel för Iphone. Det är inte helt enkelt att göra ett spel som till 90 procent baserar sig på ljud. Guidande röster Spelen startas genom att man tar tag i ett klätter -grepp på spelväljarpanelen. Sedan guidas man av en röst genom spelet. 

 

Läs artikeln här