Pressrelease: SICS startar nytt centrum för Sakernas Internet

17 December, 2012 - 16:01

Intresset för utvecklingen av Sakernas Internet är enormt. Nu tar SICS ett initiativ för att få det att hända på riktigt. Consumer Oriented Internet of Things blir ett centrum för underhållnings- och livsstilstjänster med all teknik som behövs för att få hela värdekedjan på plats: Från sensorer till interaktion.

Tiden då folk satt och stirrade på sina telefoner är snart förbi. Sakernas Internet kan beskrivas som smarta telefoner tagna ett stort steg längre och intresset för såväl tekniken som själva tjänsterna ökar snabbt. På SICS första Internet of Things Day i februari i år kom mer än 500 personer. Då visade man upp de grundläggande teknikerna och en hel del exempel på tjänster som redan har utvecklats för att pröva tekniken. Nu satsar VINNOVA 6 milj kr så att utvecklingen kan ta fart.

Spektrum av kompetenser

SICS har hela spektrumet av kompetenser för att förverkliga idén med Sakernas Internet: Interaktiva gränssnitt med sensorer och aktuatorer, trådlösa sensornätverk, dataanalys, nätverksarkitektur, effektiv datatrafik, säkerhets- och integritetsaspekter,  lagring av stora datamängder, visualiseringsteknik osv. Tjänsterna som vi kan skapa när all denna teknik kopplas ihop kommer att skapa en helt ny, stor, öppen marknad och berika våra liv.

Tre exempeltjänster

Tre konkreta tjänster ingår också i det som ska levereras i projektet: En sport-app för att förbättra träningen för skidåkare, en social livsrytm-app baserad på biosensordata av stressmönster och en natur-app som förmedlar kontakt med våra mest älskade platser. Tjänsterna prövar tekniken och tjänar som exempel för att mappa upp en rymd av möjligheter.

Kreativt konsortium

En viktig aspekt av satsningen är att företag i olika delar av värdekedjan hittar varandra. SICS har skapat ett konsortium för centret som ger förutsättningar för att företagen får kontakter som de inte har haft förut. IKEA får kontakt med telekomföretag, ABB med små kreativa bolag. Det bubblar av idéer i startup-världen som kan ge inspiration till de stora, etablerade företagen samtidigt som det ger småbolagen en chans att nå en större marknad.

Delad data är dubbel glädje

Lagring och analys av stora datamängder är en viktigt komponent. Nu när man kan samla in och analysera  de enorma mängder av data som strömmar in till Internet via alla dessa uppkopplade föremål uppstår en rad tjänster som människor vill ha. När telefonen håller på att ladda ur blir vi glada om vi kan se var andra människor har laddat sin telefon på stan. När andra signalerar att de står stilla i en trafikstockning kan vi undvika just den vägsträckan. När vi är sjuka vill vi höra hur andra har gjort för att bli friska och så vidare.
– Vi vill dela med oss av data, säger Kia Höök, forskningsledare på SICS och professor på KTH,  som leder satsningen. Integritet är viktigt men många människor är också beredda att bjuda på något för att vara med, titta på Facebook!

Nytta och nöje

– Vi behöver se nyttobegreppet på ett nytt sätt, säger Kia Höök. Nöje kan göra väldigt mycket nytta, både för livsglädjen och för BNP. Några av Sveriges mest framgångsrika branscher är inriktade på nöje: Musikbranschen, spelbranschen och modebranschen för att nämna några. Och de stora pengarna inom telekom kommer ju från lusten att umgås. Vi vill göra tjänster som människor vill ha och som gör deras liv bättre. Tjänster som berikar deras liv och gör dem mer sociala, kreativa, lekfulla och friska. Det tycker vi är nyttigt!